veteran tatra,auta veterani,inzerce veterani a poradna pro auto veterany tatra | veteran tatra

NTM

Chlumčany16

Normandie z Tepličky 

Peter Zachenský ze Žiliny koupil v roce 1999 za 100 000,- SK v Martině hodně zbídačenou dvouválcovou Tatru. Sloužila jako náklaďáček a už vůbec jako Normandie nevypadala. Její bývalý majitel ji měl od roku 1950 a k velkému smutku sběratele ji měsíc před prodejem odhlásil na DI. Užíval ji 50 let, v poslední době spíš jako „domácí traktor“ k vození štěrku a cihel. Majitel sundal původní žebrovanou nástavbu a novou nástavbou rozšířil nákladní plochu na 160 cm. Protože se plně naložená tatra pod váhou nákladu prohýbala a 18 palcová kola dřela o blatníky, majitel je vyhodil a namontoval kola šestnácti palcová.Původní nástavba Normandie naštěstí neskončila v kamnech ale sloužila dál jako králíkárna. V době koupě motor sice běžel, ale kompozit ze šál byl vylitý a olej vypadal „ako gold fisch v mikseri“, jak to Peter barvitě popsal. Válce byly prasklé, svařené elektrodou. Štíty brzd, tisícihran kardanu i výstup z převodovky byly zničené. Mosaz nádrže byla rozpadlá. Vnitřek tachometru po rozmontování vypadal jako směs krupice s vodou.S tím vším se pan Zachenský 3 roky pral, denně v dílně. Hodně věcí si opravil a obnovil sám, jen na některé si musel pozvat odborníky – kolegy z veterán klubu. Pan Zachenský je autoelektrikář, ale vlastně všeuměl. Odhaduje, že náklady na renovaci byly srovnatelné s cenou nového auta.Pan Zachenský zjistil v Kopřivnici, že jde opravdu o původní Normandii z padesátikusové série z roku 1929, tedy není to žádná přestavba nebo pozdější předělávka. Prvním majitelem byl Michal Michalík z Tepličky.Koupil ji 11.8.1930.Renovátor je nadšený tolerantností své ženy, mnoho takových manželek prý nezná. K dobrému dává příhody ze svatební cesty: Po obřadu spěchali do Nitry, kde koupil zapalování, pak jeli novomanželé na plný plyn do Vranova, kde byla dobrá kapota, a pak ještě do Ivánky u Dunaje, kde někdo nabízel směrovky, potom zase do Čáslavi pro zámky dveří. Na líbánkách takhle sjezdil „celé Československo“, vzpomíná!Dnes je již Tatra v laku a dávno by byla ozdobou některého srazu, kdyby sběrateli nechyběl ještě jeden, poslední, 18 palcový disk.Renovátor by se třeba i touto cestou rád seznámil s někým, kdo má také Normandii, aby si s ním vyměnil zkušenosti, eventuálně doladil detaily. Například ho zajímá, jak byla původně uchycená zadní sedačka. A tak, máte-li vůz tohoto typu, napište mi, já váš kontakt velmi rád předám dál.


Snímky z renovace ukazují postup prací. Dvě fotky motoru dokumentují, jak motor vypadal před renovací (zelené nádrže a zapalování s rozdělovačem!) a po renovaci.(12/03)

 

 #236
 #237
 #238
 #239
 #242
 #243