veteran tatra,auta veterani,inzerce veterani a poradna pro auto veterany tatra | veteran tatra

NTM

Chlumčany16

 

Tatra 12, 1930, pana Milana Bojtára z Prahy  

Velkou premiéru po renovaci měla na Žižkovském korzu 2005 Tatra 12 pana Milana Bojtara. Je to po všech stránkách mimořádný vůz. Pan Bojtar ho koupil díky kontaktu z inzerátu v předvečer jedné chotusické burzy už před mnoha a mnoha lety. Zjistil, že vůz v dezolátním stavu, který mu nabízeli, byl zvláštní sportovní úpravou Tatry 12 provedenou v roce 1930 jen u tří exemplářů. Dva byly vyvezeny do Polska a jeden podvozek byl dodán pražskému závodu Tatra na Smíchově a byla na něm postavena speciální dvousedadlová sportovní karoserie! Jde o vůz s číslem motoru č. 22839 a jeho objednatelem byl pan Nespěšný z Frýdku Místku. Speciální úpravou motoru byla pravděpodobně „ostřejší“ vačka, delší páky zdvihátek, zesílení hliníkového odlitku ventilových vahadel a pravděpodobně větší ventily s hlubším vysouváním pro lepší plnění a výplach válců. Zda toto všechno skutečně bylo na voze provedeno se však vlastně neví jistě. Pan Bojtar vůz koupil sice v dezolátním stavu, ale motor byl v chodu a majitel ho dosud nerenovoval. Čili neměl ho rozebraný, aby se přesvědčil, jak to vevnitř chodí. Na bloku motoru, v místě tubusu ventilových zdvihátek jsou vyražena ještě čísla: DI-X-1954 2108 a 2109. Původ a smysl čísel je neznámý. Motor běží na vyšší než u dvouválců obvyklé otáčky. Zapalování zajišťuje magneto Bosch typu BE 2f No.: 175743 Vývod vysokonapěťových kabelů je za magnetem – blíže k motoru a zdířky jsou orientovány směrem dolů. Mimořádná je i karoserie vozu – dvousedadlová sportovní, s posunem sedačky spolujezdce o cca 20 cm dozadu, aby se osádka netísnila v úzké sportovní karoserii *ramena na ramena*. Mimořádně elegantní je plochá prdelka s navazujícími širokými zadními blatníky. Zadní část vozu je svým moderním designem v kontrastu s již ve 30. roce zastaralou linií žehličky vepředu. Pan Bojtár má k renovaci vozu podrobnou fotodokumentaci, včetně výpisu z Obchodních knih kopřivnické továrny. (10/05)

 

 

[1..9 ] 10..15 ]
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930
Tatra 12, 1930